راهنمای کامل خرید تجهیزات پزشکی بادوام

راهنمای کامل خرید تجهیزات پزشکی بادوام

تجهیزات پزشکی بادوام و یک‌بار مصرف که جهت رفع نیازهای اولیه و پزشکی افراد سالخورده مناسب هستند.

نیازهای اولیه افراد سالخورده و یا بیمار باید قبل از فکر کردن به دغدغه‌های بلند مدت مرتفع شود. کسب اطلاع از چگونگی رفع این نیازهای اولیه دشوار است، مخصوصا زمانی که مسئله بر سر خرید مناسب‌ترین محصولات و لوازم باشد. سیاست‌ها و قوانین بیمه‌ها اغلب مبهم هستند. با این وجود با اندکی ممارست می‌توانید تمام اطلاعات لازم را کسب کنید. با این کار کیفیت زندگی را برای خود و عضو سالخوده خانواده‌ی‌تان بهبود خواهید داد.

به طور کلی دو دسته کالا وجود دارد: تجهیزات پزشکی بادوام و تجهیزات پزشکی یک‌بار مصرف. هر دو نوع محصول جهت رفع نیازهای اولیه و پزشکی افراد سالخورده، ناتوان و یا بیمار مناسب هستند. اما هنگام خرید این دو نوع محصول باید قیمت، دسترسی و کارآمدی آن‌ها را در نظر گرفت.

تفاوت تجهیزات پزشکی بادوام و یک‌بار مصرف

همان‌طور که از اسمش پیداست تجهیزات پزشکی بادوام برای استفاده بلند مدت طراحی شده‌اند و به اختصار DME نامیده می‌شوند. دراین گروه تجهیزاتی مانند تخت بیمارستانی، وسایل کمک حرکتی مثل ویلچر، واکر، وسایل کمکی شخصی مثل صندلی حمام، لوازم کمکی پوشش لباس، اندام‌های مصنوعی، کفش طبی، کپسول اکسیژن قرار دارد. از طرف دیگر لوازم و تجهیزات پزشکی یک‌بار مصرف به‌منظور یک بار استفاده طراحی شده‌اند. در این گروه، تجهیزاتی مانند چسب اندازه‌گیری فشار خون برای افراد دیابتی‌، محصولات مراقبتی بی‌اختیاری، پوشک، پانسمان و دستکش‌های محافظتی قرار دارند.

در هر صورت به‌عنوان یک فرد بیمار یا مراقب باید با تعدادی از تجهیزات پزشکی پرکاربرد آشنا باشید. زمانی که فردی را روی ویلچر یا با عصا می‌بینیم به نوع آن توجه نمی‌کنیم؛ اما زمانی که نیاز به تجهیزات پزشکی داریم ناگهان این افراد در مرکز توجه‌مان قرار خواهند گرفت. از طرفی معمولا این افراد تمایلی برای صحبت کردن درباره شرایط و تجهیزات پزشکی مورد استفاده‌شان ندارند.

باید در نظر داشت که تصمیم گیری درست و آگاهانه برای خرید تجهیزات پزشکی نقشی مهم در سلامت خود و عزیزان‌‌مان خواهد داشت. اهمیتِ داشتن واکر، کفش طبی و دیگر تجهیزات پزشکی مناسب را نمی‌توان نادیده گرفت. استفاده از لوازم و تجهیزات پزشکی نامناسب قطعا سلامتی‌ را به‌خطر خواهد انداخت.

البته لوازم کوچک‌تر مانند درب‌بازکن مخصوص یا کیسه‌های حمل بار مناسب، به بیماران آزادی عمل و استقلال بیشتر می‌دهد. اما چنین محصولاتی کمتر تبلیغ می‌شوند و دسترسی آسان به آن‌ها نیز وجود ندارد و در اغلب اوقات باید اینترنتی سفارش داده شوند. خرید تجهیزات پزشکی پیچیده و گران‌قیمت حتی دردسرهای بیشتری دارد و گاها نیاز به تخصص در انتخاب مناسب‌ترین گزینه دارد. پس باید در خرید، تحویل کالا و نگهداری از آن دقت لازم را داشته باشید.

برای خرید تجهیزات پزشکی مناسب عامل مدت استفاده از آن در روز نیز اهمیت دارد.

آیا افراد سالخورده به تجهیزات پزشکی و لوازم بادوام نیاز دارند

بعضی اوقات نیاز به تجهیزات پزشکی فوری است برای مثال زمانی که لگن یک فرد سالخورده می‌شکند. در بعضی اوقات هم این نیاز به مرور زمان و با پا به سن گذاشتن افراد به‌جود می‌آید. از آن‌جا که افراد سالخورده سعی در پنهان نمودن ناتوانی‌های حرکتی خود دارند، فرد مراقب باید در زمان مناسب تجهیزات کمکی را تهیه کند.

میزان و مدت ناتوانی حرکتی فرد سالخورده مشخص می‌کند که آیا به تجهیزات کمکی نیاز دارد و اگر دارد چه نوع تجهیزاتی برای بهبود ناتوانی بهترین گزینه خواهد بود. فردی که در پیاده‌روی طولانی مشکل دارد و فردی که دچار ناتوانی حرکتی به دلیل سکته است، هر کدام نیاز به نوع متفاوتی از ویلچر دارند. برای افراد با ناتوانی جزئی اسکوتر انتخابی مناسب است. برای خرید تجهیزات پزشکی مناسب عامل مدت استفاده از آن در روز نیز اهمیت دارد. یکی دیگر از عوامل مهم در خرید این است که آیا فرد ناتوان می‌تواند از وسیله به تنهایی استفاده کند یا نیاز به کمک مراقب دارد.

راحتی عامل تعیین کننده دیگری در انتخاب تجهیزات پزشکی کمکی است. بالش، پدهای گرم‌کننده، مرطوب کننده‌های مخصوص، عصای مخصوص، صندلی بالابر و تجهیزاتی از این دست کار مراقبت از بیماران را به‌مراتب راحت‌تر کرده و از بسیاری از عارضه‌های رایج مانند زخم بستر جلوگیری می‌کنند.

بعضی از تجهیزات پزشکی بادوام مختص به بیماری‌های خاص هستند. برای مثال کپسول اکسیژن که در درمان مشکلات تنفسی کاربرد دارد برای بیماران مبتلا به آسم، آمفیزم و دیگر بیماری‌های ریوی مناسب است. نبولایزر، دستگاهی که داروی مایع را به اسپری تبدیل می‌کند، ممکن است برای بیماران تنفسی استفاده شود.

تجهیزات استومی برای بیمارانی است که به علت بیماری یا عمل جراحی روده یا مثانه خود را از دست داده‌اند. این تجهیزات پزشکی باید توسط پزشک معالج تجویز شود.

اگر بیمار در خانه باشد پرستار یا سرپرست بیمارستان تجهیزات پزشکی لازم را انتخاب و سفارش می‌دهد.

چه کسی تجهیزات و لوازم پزشکی بادوام را سفارش می‌دهد

جواب این سوال باتوجه به شرایط بیمار متفاوت است. برای مثال درصورتی که فرد سالخورده به علت شکستگی لگن در بیمارستان بستری شده باشد، مسئولان بیمارستان یعنی پرستار یا مددکار اجتماعی به بیمار در خرید تجهیزات پزشکی کمک خواهد کرد. اگر بیمار در خانه باشد پرستار یا سرپرست بیمارستان تجهیزات پزشکی لازم را انتخاب و سفارش می‌دهد. درصورتی که بیمار در مرکز بهزیستی در خانه سالمندان باشد، فیزیوتراپ مرکز، نیاز‌های فرد بیمار را ارزیابی و تجهیزات پزشکی لازم را سفارش می‌دهد. بعضی اوقات نیز پزشک، لوازم پزشکی از قبیل سوزن و لوازم پزشکی را تجویز می‌کند. هیچ یک از تجهیزات پزشکی تجویز شده نباید از قلم بیفتد و فرد مسئول باید از خرید محصول مناسب اطمینان حاصل کند.

گاهی به‌‌علت کوتاه بودن زمان بستری شدن در بیمارستان ممکن است تا آخرین دقایق درباره‌ی برنامه درمانی بعد از ترخیص صحبت نشود و در نتیجه زمان زیادی برای کسب اطلاعات کافی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز و دیگر مسائل نباشد. علاوه براین ممکن است تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان با مشابه آن برای استفاده در منزل تفاوت داشته باشد، پس لزوما دستورالعمل‌های بیمارستانی برای اعمال در منزل مناسب نیست. بنابراین آمادگی لازم برای مطرح کردن سوالات درست و کسب اطلاعات کافی را داشته باشید.

معمولا پزشک بر اساس نوع بیمه‌ای که دارید تجهیزات پزشکی که تحت پوشش بیمه‌ی‌تان است را تجویز می‌کند. بنابراین باید از پزشک بخواهید که تمام گزینه‌های خرید را برای‌تان شرح دهد. بدین ترتیب می‌توانید مناسب‌ترین و بهترین گزینه حتی اگر تحت پوشش بیمه نباشد را انتخاب کنید.

برنامه درمانی ترخیص تنها برای اطمینان از خروج سالم شخص از بیمارستان است. درصورتی که نیاز بیمار در منزل مشخص شود، مراقب یا پرستار خانگی می‌بایست تجهیزات پزشکی لازم را تهیه کنند.

بیمه‌های درمانی مانند تامین اجتماعی بیشتر به درد سرماخوردگی می‌خورند و خیلی از تجهیزات پزشکی شامل پوشش این بیمه‌ها نیستند.

چه کسی هزینه تجهیزات و لوازم پزشکی را می‌پردازد

پاسخ این سوال نیز نسبی است. افرادی که دارای بیمه‌های درمانی تامین اجتماعی، سلامت، خدمات درمانی و نیروهای مسلح هستند، می‌توانند در خرید تجهیزاتی که تحت پوشش‌اند از آن‌ بیمه استفاده کنند.

با این حال بیمه‌های درمانی مانند تامین اجتماعی بیشتر به درد سرماخوردگی می‌خورند و خیلی از تجهیزات پزشکی شامل پوشش این بیمه‌ها نیستند. برای مثال سمعک و خیلی چیزهای دیگر تحت پوشش اکثر بیمه‌ها نیستند. بنابراین تجهیزات تحت پوشش بیمه‌تان را ارزیابی کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

حتی اگر بیمه‌ای که دارید درصد قابل توجه‌ای از هزینه خرید تجهیزات پزشکی بادوام را پرداخت کند، بازهم خرید تمام آن‌ها امکان‌پذیر یا مقرون به‌صرفه نیست. در این شرایط می‌توانید این تجهیزات را اجاره کنید. البته این شرکت بیمه‌ی‌تان است که درباره‌ی خرید یا اجاره تجهیزات پزشکی بادوام تصمیم‌گیری خواهد کرد.

یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید به‌خاطر داشته باشید این است که لوازم و تجهیزات پزشکی که بیمار در مراکز درمانی به آن‌ها دسترسی دارد همیشه بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای او نیست. محصولات مراقبتی بی‌اختیاری مورد استفاده در مراکز توان‌بخشی ممکن است کیفیت خوبی نداشته باشد و بدون در نظر گرفتن اندازه و نیاز خاص بیمار به او داده شوند. بنابراین در هنگام خرید باید اطلاعات کافی از طیف زیادی محصولات را داشته باشید. شاید برای خرید محصولات مراقبتی بی‌اختیاری بهترین روش آزمون و خطا است که البته کاری طاقت فرسا خواهد بود.

ارسال تخت بیمارستانی یا ویلچر استاندارد تنها یک روز طول می‌کشد اما زمان تحویل مدل سفارشی متناسب با بیمار می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. اگر مدت ارسال بیش از حد طول بکشد ممکن است مدت اعتبار مجوز بیمه به اتمام برسد و مجبور شوید کل فرآیند اخذ مجوز بیمه را دوباره انجام دهید. از عوامل این تاخیر می‌توان به پیچیدگی ساخت محصول و عدم ارتباط مناسب میان شرکت سازنده و خریدار یا بیمه‌گذار اشاره کرد. تمام این مشکلات فرآیند ساخت و ارسال محصول را به تاخیر می‌اندازد. حتی پس از پشت سر گذاشتن تمام این مشکلات احتمال دارد محصول معیوب به دست شما برسد. بنابراین تمام تلاش خود را در جهت ارتباط با شرکت سازنده و ارائه تمام جزئیات محصول موردنظرتان انجام دهید.

ایمنی و ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی از جمله کپسول‌های اکسیژن بسیار مهم است.

بررسی کارآمدی و نگهداری از لوازم و تجهیزات پزشکی

زمان تحویل بررسی تجهیزات پزشکی بسیار مهم است. حتی اگر محصول به‌درستی ارسال شده باشد ممکن است به خاطر محاسبات و ارزیابی نیاز اشتباه تجهیزات باعث ناراحتی و تشدید بیماری شود. پس تجهیزات پزشکی را به‌ دقت بررسی کنید و از عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. اگر استفاده آن باعث ایجاد درد شدید شود باید به‌ سرعت آن را عوض کرد و مدل دیگری انتخاب کرد. به‌عنوان مراقب از ذکاوت خود در تشخیص شرایط و نیازهای بیمار استفاده کنید.

نگهداری صحیح از تجهیزات پزشکی و لوازم بادوام حائز اهمیت است. کپسول‌های اکسیژن جهت درمان مشکلات تنفسی و نبولایزر ساختار پیچیده‌ای دارند. ایمنی و ضدعفونی کردن این نوع تجهیزات پزشکی بسیار مهم است چرا که سلامت بیمار و حتی اعضای خانواده بستگی به آن دارد. به دلیل این‌که اکسیژن عنصری قابل اشتعال است نباید کپسول‌های اکسیژن در معرض حرارت قرار بگیرند. پس از هر بار استفاده، نوبلایزر باید تمیز و ضدعفونی شود.

انتخاب ویلچر برای سالمندان

ویلچر وسیله اس پیچیده و گران‌قیمت است. در این‌جا به نکاتی درباره این محصول اشاره خواهیم کرد.

ویلچرها در دو نوع دستی و برقی عرضه می‌شوند. ویلچرهای دستی نیاز به هل دادن توسط همراه یا مراقب دارند. ویلچرهای استاندار در دهه 1990 میلادی بسیار سنگین بودند و انعطاف‌پذیری حرکتی کمی داشتند. به دلیل قیمت ارزان و امکان انتقال سریع بیماران از یک بخش به بخش دیگر، این ویلچرها هنوز در بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ویلچرها به دلیل سنگین بودن برای استفاده مداوم مناسب نیستند.

امروزه از نوع ویلچرهای دستی سبک استفاده می‌شود. این نوع ویلچر بین 5 تا 20 کیلو وزن دارند. اکثر آن‌ها روان و سریع حرکت می‌کنند.

برای افراد با شرایط خاص استفاده از ویلچرهای سفارشی ضروری است. برای مثال فردی که دچار حمله قلبی شده است نمی‌تواند از هر دو دست خود برای حرکت دادن ویلچر استفاده کند. بنابراین لازم است ویلچر با توجه شرایط خاص او ساخته شود. بیمه‌گذار ممکن است زیر بار پرداخت هزینه برای ویلچرهای سفارشی گران‌قیمت نرود، پس آمادگی لازم جهت انجام گفتگوی طولانی برای موافقت را داشته باشید.

ویلچر باید با توجه به هدف استفاده و شرایط خاص بیمار اتنخاب شود. بعضی افراد یک ویلچر دستی برای استفاده در منزل و یک ویلچر برقی برای بیرون رفتن خریداری می‌کنند. اگر منزل‌تان دارای تجهیزات ورود به حمام مخصوص ویلچر است، می‌توانید ویلچر حمامی نیز در لیست انتخاب خود قرار دهید.

ویلچر مانند دیگر تجهیزات پزشکی باید به درستی نگهداری شود. کتابچه راهنمای ویلچر دستورالعمل‌های لازم جهت نگهداری را ارائه داده است. از این دستورالعمل‌ها به‌دقت پیروی کنید. از شرکت سازنده راهنمایی‌های لازم جهت تعمیر ویلچر در هنگام بروز شکستگی را دریافت کنید.

توضیحات استفاده تجهیزات پزشکی مثل میزان جریان ورودی اکسیژن و مدت استفاده از آن در طول روز را پزشک ارائه خواهد داد.

مشکلات تنفسی

همان‌طور که قبلا اشاره شد اکسیژن درمانی با صلاحدید پزشک تجویز می‌شود. توضیحات میزان جریان ورودی اکسیژن و مدت استفاده از آن در طول روز را پزشک ارائه خواهد داد. بعضی از بیماران به دریافت اکسیژن نیاز مداوم دارند و بعضی افراد نیز تنها در هنگام خواب باید اکسیژن دریافت کنند.

در اکسیژن درمانی سه شیوه رایج به‌منظور دریافت اکسیژن وجود دارد که اکسیژن فشرده شده، اکسیژن مایع و اکسیژن ساز از جمله‌ی آن‌ها هستند. یکی از منابع تامین گاز اکسیژن، سیلندر اکسیژن است که گاز اکسیژن به صورت فشرده در آن ذخیره می‌شود. سیلندر اکسیژن را می‌توانید در اندازه‌های کوچک تهیه کنید تا هنگام خارج شدن از منزل دچار مشکل نشوید.

دستگاه اکسیژن‌ساز دستگاهی الکتریکی است که اکسیژن هوا را می‌گیرد و آن‌ را در کپسول ذخیر می‌کند. این تجهیزات از اکسیژن مایع ارزان‌قیمت‌تر هستند اما هنگام قطعی برق اکسیژن‌رسانی متوقف خواهد شد. کپسول‌های پشتیبان را در نزدیک‌ترین مکان قرار دهید تا درصورت قطعی برق بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

امروزه افراد سالخورده و بیمار در انتخاب نوع تجهیزات پزشکی گزینه‌های زیادی در اختیار دارند. اگر چه فرآیند انتخاب و نگهداری می‌تواند دشوار باشد، اما این دشواری ارزشش را دارد چون در اکثر موارد انتخاب بهترین‌ها هزینه بیشتری خواهد داشت.

محصولات مراقبتی بی‌اختیاری

اگرچه این محصولات ارزان قیمت هستند، اما انتخاب درست آن‌ها نقش مهمی در سلامتی افرد ایفا خواهند کرد. فهرست محصولات بهداشتی شامل انواع محصولات مراقبتی بی‌اختیاری در سایزهای مختلف، کاتاتر، کرم‌های پوست و بیشتر است. سلیقه‌ی شخصی در انتخاب نقشی مهم دارد با این حال هنگام خرید محصولات مراقبتی بی‌اختیاری فاکتورهای میزان جذب، تناسب، تعویض راحت و قیمت را درنظر بگیرید.

منبع : Agingcare

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x
X